Publicaties


Oplettend, attent en beleefd zijn is een bewuste keuze

'Dat heb ik niet gezien'. Hoe kan jij het niet gezien hebben vraag je je soms af. Je zag me toch binnenkomen? Bloes verkeerd geknoopt, tandpasta op je broek of babykwijl op je schouder. Jij voelt je er ongemakkelijk bij als iemand je er op attendeert aan het eind van de ochtend. Troep op de grond begint soms al als je je auto uitstapt op het parkeerterrein. De sigarettenpeuken bij de ingang van het bedrijf. Ben je hier bewust mee bezig als jij 's ochtends je bedrijfspand binnenkomt?
Weekblad Facilitair (pdf)

HELP! Mijn collega/medewerker zit op de automatische piloot!

Je kent ze wel; werknemers die klinken alsof ze een bandje hebben ingeslikt of je aankijken alsof je iets heel geks vraagt als je enigszins afwijkt van het onderwerp. De vraag is simpel: Werken voor je plezier of met plezier werken? Als communicatietrainer kom ik vaak in verschillende sectoren van het bedrijfsleven. En overal kom je ze tegen. Medewerkers die zeggen: 'Ik hoef nog maar vier jaar, dan mag ik stoppen.' Ik stel ze dan altijd de volgende vraag: 'Heb je enig idee hoe lang dat voor je collega is om met jou samen te werken?'
Banning (pdf)

Welkom voelen

Het begint al met het allereerste contact. Als u de bank benadert via telefoon of e-mail, verwacht u door iemand geholpen te worden die u begrijpt en ter zake kundig is. Het zelfde geldt voor onze dienstverlening in de spreekkamer. Klanten willen zich graag welkom, begrepen en gewaardeerd voelen. Dat luistert soms best nauw. Daarom bieden we dit jaar al onze medewerkers met klantcontact speciale trainingen aan. Hierin krijgen zij een spiegel voorgehouden waardoor zij zien hoe zij op klanten overkomen.
Lokale editie dichterbij Den Haag (pdf)